Академія

Бер 09 2016

Print this Запис

Шевченківські дні мандрують Київщиною

T.Shevchenko

Тарас Григорович Шевченко… Без його імені не можна уявити нашої літератури, нашої культури, нашої країни.  Його твори невмирущі. А життя Кобзаря можна вважати справжнім подвигом, бо він віддав усі свої сили, щоб зберегти український народ, українську культуру, історію рідної землі. З часом все більше переконуємося, що поезії Шевченка – то одкровення, які він висловив на адресу минулих, сучасних і прийдешніх поколінь. І не одне покоління українців звіряє своє життя іменем і творчістю Кобзаря.

9 березня кожного року українці і світова спільнота відзначають пам’ятні дати видатного сина українського народу Тараса Григоровича Шевченка.

Один із уроків або виховну справу в перші весняні дні варто присвяти цій події. Такий захід має стати поштовхом до подальшої роботи з вивчення минулого та сьогодення України, викликати бажання дізнатися більше про життя Великого Кобзаря, значення  його творчості.

Метою проведення заняття є усвідомлення учнями феномену Великого Кобзаря, актуальності  його творчості, виховання любові до рідного краю, пробудження національної самосвідомості, патріотичне виховання і розвиток почуття гордості за свій народ, формування готовності здобувати якісну освіту і розумними справами збагачувати Батьківщину, прагнення жити в мирі та злагоді.

На тлі історичних епох феномен Шевченка відбиває нашу національну природу, наше світосприймання, наше минуле і нашу надію на майбутнє. Він символізує душу  українського народу, втілює його гідність, дух і пам’ять. Нині, коли Україна стала місцем найжорстокіших експериментів віку, великою Чорнобильською притчею, Шевченкове сонце зазирає нам у вічі так, як ще ніколи. Шевченко національний у всіх виявах – і Шевченко скрізь ставить проблеми загальнолюдські. Шевченко несе християнський ідеал згармонізованої людини, яка живе у згоді з собою:

Добре жить
Тому, чия душа і дума
Добро навчилися любить.

Поет живе в серці свого народу і донині. Саме НИМ вічно марить душа народу, щоб причаститись його словом, побачити його очима себе на плинному плесі життя і відчути стихію  –  «Реве та стогне Дніпр широкий…»  Актуальність Шевченка сьогодні не в тому, що він порушував великі вічні питання  або дав нам відповідь на них,  – кожне покоління мусить само шукати відповіді на питання, поставлені часом. Нині ми повертаємося лицем до загальнолюдських цінностей, а отже, й до Кобзаря.

Люди, які читають твори поета, під їх поетичним чаром вдихають чисте здорове повітря його пісні, відчувають

Ті незримії скрижалі
Незримим писані пером.

 І воно має цілющу властивість випрямляти, підносити, пробуджувати, зміцнювати в людині Людину, її духовні начала.

Заходи, проведені в ці дні, мають переконати юне покоління, що найкраща земля та, де ти народився, живеш, де мешкає твоя родина, друзі. Вони повинні розширювати та поглиблювати знання про Україну, про її великих і славних синів, таких як Великий Кобзар, викликати почуття любові до Батьківщини, гордості за її здобутки, формувати національну свідомість, виховувати справжніх громадян-патріотів, які люблять свою країну, бажають примножувати її славу, боротися за щастя і незалежність.

Завдання вчителя – у доступній і цікавій формі ознайомити дітей з біографією та творчістю Тараса Шевченка, наголосити про актуальність творів поета сьогодні. Варто звернутися до «Кобзаря», послухати його священного й животворного слова і ще раз пригадати все, що написав митець у своїй віщій Книзі.

Завдання заходу – показати, що Тарас Шевченко генієм своїм випереджав епоху, його слова справді належали те тільки сучасникам, але й «ненародженим»; він вирішував не поточні питання, а вічні проблеми, сягав до самих основ національного буття, його «Кобзар» для всіх українських поколінь є вічно свіжим джерелом самопізнання і натхнення; формувати в учнів етнічну та національну самосвідомість, мовну культуру, духовну єдність населення усіх регіонів України. Це може бути урок-роздум про історичну долю України, яка відображена в творчості поета, урок-мрія про її майбутнє. Нехай на ньому прозвучить якомога більше прекрасних віршів та поем Тараса Григоровича Шевченка.

Рекомендуємо на занятті висвітлити життя і творчість Т.Г.Шевченка за планом:

  1. Т.Г.Шевченко – виразник дум і прагнень українського народу.
  2. Дитячі та юнацькі роки поета.
  3. Формування національного світогляду поета.
  4. Зв’язки Шевченка з передовими діячами культури.
  5. Поет на засланні. Діяльність після заслання. Подорожі Україною.
  6. Невмируще слово Великого Кобзаря.
  7. Вшанування творчості митця за кордоном та в Україні.
  8. Великий Кобзар і Київщина.

Розкриваючи останнє питання, радимо звернутися до узагальнених матеріалів про наявність у Київській області населених пунктів, навчальних закладів, установ, вулиць, що носять ім’я Т.Г.Шевченка, пам’ятників, архівних та музейних фондів та інших відомостей, що стосуються життя та творчості Кобзаря.

 

Перейти на: https://www.xn--80aamewp7k6b.com.ua/shevchenkivski-dni-mandruyut-kyyivshhynoyu/